Kiedy słyszymy hasło: odpowiedzialne pożyczanie, to może nam się to kojarzyć z obowiązkami instytucji finansowych, które muszą działać zgodnie z przepisami prawa, dbać o klienta i nie popełniać żadnego błędu w związku z udzielaniem pożyczki. To prawda, ale nie cała. Również klient powinien pożyczać w sposób odpowiedzialny – a to jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze.
Odpowiedzialne pożyczanie po stronie firmy pożyczkowej
Firmy, udzielające pożyczek ratalnych muszą przestrzegać regulacji prawnych, zwłaszcza tych, które znajdziemy w przepisach Ustawy o kredycie konsumenckim, ale też Kodeksu cywilnego. Pożyczkodawca musi:
- sprawdzić zdolność kredytową klienta,
- zaciągnąć informacji w BIK o historii kredytowej wnioskodawcy,
- otrzymać zgodę od klienta na przetwarzanie jego danych osobowych,
- zweryfikować tożsamość osoby składającej wniosek,
- chronić wszystkie dane klienta,
- odmówić finansowania, jeśli klient nie posiada wystarczających dochodów, by spłacać raty,
- odmówić pożyczki, jeżeli wnioskodawca obecnie spłaca zbyt wiele zobowiązań naraz,
- wydać negatywną decyzję kredytową w przypadku niskiego scoringu w BIK,
- przedstawić wnioskodawcy wszystkie parametry produktu finansowego,
- dostarczyć pożyczkobiorcy wzór umowy wraz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami,
- poinformować klienta o jego prawach, w tym o możliwości odstąpienia od umowy pożyczki,
- poinformować pożyczkobiorcę o całkowitej kwocie do spłaty, kosztach oraz o okresie kredytowania i wysokości poszczególnych rat.
Renomowane firmy, podlegające nadzorowi KNF zawsze odpowiedzialnie pożyczają pieniądze.
Odpowiedzialne pożyczanie po stronie pożyczkobiorcy
Odpowiedzialne pożyczanie po stronie pożyczkobiorcy jest równie ważne. Nie polega to tylko na tym, że klient wybiera produkt, który mógł go wcześniej zainteresować. To także rzetelna analiza własnych finansów, aktualnego stanu majątku oraz racjonalnego oszacowania, jak będzie wyglądała spłata długów w najbliższej przyszłości. Pożyczkobiorca odpowiedzialny to również taki, który nie zadłuża się nadmiernie. To znaczy sięga po produkt tylko wtedy, gdy pojawi się realna potrzeba. Nie zaciąga kolejnych pożyczek tylko dlatego, że ma taką możliwość (np. dzięki bardzo przyzwoitej zdolności kredytowej) albo z kaprysu. Oczywiście na tym odpowiedzialność się nie kończy. W trakcie trwania okresu kredytowania trzeba miesiąc w miesiąc dbać o to, by raty trafiały do pożyczkodawcy.
Jak wybrać pożyczkę w sposób odpowiedzialny?
Odpowiedzialne zaciągnięcie pożyczki odbywa się wtedy, kiedy postępujesz wg poniższych kroków:
- Poznaj koszty zobowiązania. Poszukaj takiego pożyczkodawcy, który zaproponuje najkorzystniejsze warunki, czyli niskie RRSO i oprocentowanie. Celowe wnioskowanie o drogi produkt nijak się ma z pożyczaniem w sposób odpowiedzialny.
- Policz, ile zostanie Ci pieniędzy po płatnościach rat. Sprawdź, ile środków zostaje Ci już po poniesieniu kosztów utrzymania, a następnie odejmij od tego wartość raty. Czy pozostała suma jest dla Ciebie wystarczająca?
- Wybierz optymalny okres kredytowania. Czasami lepiej jest się zdecydować na krótszy okres spłaty, innym razem – na dłuższy. Warto w tym aspekcie podjąć wyważoną decyzję.
- Pilnuj, by nie zadłużyć się nadmiernie. Jeśli spłacasz aktualnie jedno albo dwa zobowiązania, to możesz wziąć kolejne, ale pod warunkiem, że nie obciąży to nadto Twojego budżetu domowego. Nie składaj wniosku, jeśli już musisz regulować trzy zobowiązania naraz. Najlepiej, jeśli nie posiadasz żadnych długów, a pożyczka ratalna będzie jedyną, którą spłacisz w najbliższym czasie.
W podjęciu odpowiedzialnej decyzji pomoże Ci doradca kredytowy.
Jak sprostać odpowiedzialności w okresie spłaty?
Recepta na to brzmi bardzo prosto – wystarczy co miesiąc dokonywać płatności rat. Zawsze po wypłacie odkładaj sobie kwotę równą wartości najbliższej spłaty. Nie zaniedbuj terminów. Wprawdzie nawet parodniowe spóźnienie zazwyczaj nie niesie ze sobą przykrych konsekwencji dla klienta, ale lekceważenie dat prędzej czy później nigdy nie kończy się dobrze. Na szczęście współcześnie firmy pożyczkowe same przypominają klientom o zbliżającym się terminie, dzięki czemu nie musisz cały czas o tym pamiętać. Ważne, żeby mieć odłożoną gotówkę na ten cel.
Co zrobić w razie kłopotów ze spłatą?
Niestety każdego z nas może w życiu spotkać nieszczęście. Nagłe zwolnienie czy choroba, która uniemożliwia zarobkową pracę to już samo w sobie wielka tragedia, a do tego dochodzą kłopoty finansowe. Odpowiedzialny klient nawet w tak złej sytuacji znajdzie wyjście – zawsze należy odezwać się do pożyczkodawcy i poinformować go, jak się sprawy mają. Zawsze warto rozmawiać i wspólnie znaleźć rozwiązanie, takie jak odroczenie spłaty czy restrukturyzacja zadłużenia. Natomiast, jeśli masz wiele długów i nie radzisz sobie z ich spłatą, to pomyśl o konsolidacji.